Green & grejerna

om Fair Trade, ekoreko och medvetna val i vardagen

Tv-tips: Sanningen om konsumtion

2 kommentarer

I söndags kväll startade Sanningen om konsumtion, en serie i tre delar på Kunskapskanalen, som handlar om vårt sätt att konsumera. Inte helt oväntat kunde det första programmet, som hade temat slit & släng, berätta om hur galet mycket varor som slängs i världen och om att dessa varor knappt använts. Vidare pratades det mycket om det här med planerat åldrande för framför allt teknikprylar, som ju handlar om att producenten medvetet ser till att varan inte kan användas allt för länge så att kunden då behöver köpa en ny. Redan på 1920-talet fanns dessa tankar, men det som är obehagligt nu är ju att det är vi konsumenter som själva tagit över den här mekanismen. En av personerna som intervjuades menade att varor slängs eller byts ut därför att de inte har ett socialt värde längre. En gammal smartphone har inget socialt värde, alltså skaffar jag en ny även om den gamla fungerar. Det är så motbjudande och samtidigt en så väldigt stark kraft som är svår att motstå.

Programmet finns att se på URplay. De kommande två delarna sänds på söndagskvällarna kl 21:00.

Författare: Gunilla Green

Jag önskar mer Fair Trade, rättvisa och miljösnälla val i världen! På bloggen skriver jag om mina funderingar kring detta, om vardagsval som jag hoppas gynnar fler än mig själv, och så om nyheter i min webbutik Green & grejerna - en hel butik med gott samvete!

2 tankar om “Tv-tips: Sanningen om konsumtion

  1. Väldigt bra program faktiskt! Råkade snubbla över det i förrgår och blev glad att det fanns något vettigt att se på. Planerat åldrande verkar så otroligt cyniskt! När ska elekronikproducenterna fatta att de också måste ta något verkligt ansvar?!?
    Bra att du tipsade om denna serie! Hoppas de följande avsnitten är lika bra!

  2. Ja, och visst var det ett bra initiativ av de där killarna som sprayade information på reklamskyltarna att Ipodens batteri inte kommer att hålla! Det är ju så man ska göra (fast kanske inte att klottra), att göra andra konsumenter medvetna om vad det faktiskt är vi köper.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s